Att födas på nytt!

Idag fyller jag 21 år, jag blir ett år äldre! Jag får fira den dag då jag föddes, kul! en människas mest traumatiska händelse ska firas. Vad är det som är så speciellt med en dag som återkommer varje år ? Visst är det speciellt vid vissa åldrar, så som 15, 18 och 20 speciellt! Men när man som jag i detta fall firar min födelsedag som skedde för 21 år sen , så kanske det inte är så speciellt. Jag kom faktiskt själv inte ihåg den, tack vare min bror så var jag påmind om att jag faktiskt är född vid den här tiden på året. Kanske är det ett tappat intresse eller bara en vilja i att min födelsedag faktiskt inte representerar något stort i mitt liv, att faktiskt födas är ju självklart otroligt stort, tack gud! men att varje år veta exakt vad som händer och i precis vilken ordning är inte lockande. Uppvaktningen från kamrater runt omkring mig värmer mitt annars kalla hjärta. Men till största del så känns en människas födelsedag som ett spel i girighet. Varför får man varor som man är i behov av eller som man ska använda? Varför associeras inte gåvorna med den faktiska födelsen? hela grejen med att "fylla år" är ju att i viss mån faktiskt tacka för att jag blev som jag blev och jag har överlevt ännu ett år, eller ? På samma sätt som den mediala trycket och den kapitalistiska marknaden styr oss så får man inte vara dum. Visst var det kul att fylla år en gång i sitt liv men i och med att man blir äldre så känns det som att tacksamheten att man faktiskt har klarat sig igenom ännu ett år är den största gåvan.

Detta inlägg kanske upplevs som kritik mot konceptet, men det är inte! Jag tror att som så mycket annat som är traditionsenligt faktiskt inte är det. Innebörden försvann för decennier sen och att inte uppskatta livet varje dag utan bara en gång per år är tragiskt. Jag har kanske mjuknat upp lite i sommarhettan när jag på följande sätt säger, njut av livet varje dag och låt inte presenter vara ett tecken på att du lever!
/Christian Åkermark

Kommentarer
Postat av: fredrik

helt klockrent, saknar dig!!!

2010-07-20 @ 03:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0